 Beamter - Szabó
Beamter - Szabó 
Original LP
01 - Vibromania
02 - Scooter /Robogo
03 - Tropical Rythm
04 - Duna Boogie
05 - Big Ben Melody
06 - Jungle Telephone
07 - Rumba in Swing
08 - Wobbler
09 - Lany lesz vagy kisfiu
10 - Tropical Sound
11 - Duna-Blues
12 - Big Ben Boogie
----------------------------------------------------------------------------------------------
Az eredeti felvételek 1958 - 1962 között készűltek.
Original recordings 1958 - 1962.
LP (p) 1982 Krem
Simon Géza Gábor
AZOK AZ 50-es ÉVEK ...  
Az
 ötvenes évek elején mindössze néhány olyan zenész volt, aki nyilvánosan
 is játszhatott jazzt, illetve annak általában kommerszebb és főleg 
puritánabb változatát. Produkcióikat a külföldi diplomaták és a kisszámú
 nyugati üzletember által látogatott szórakozóhelyeken mutathatták be. 
Tiltott hottolás (improvizálás) csak zárt körben folyhatott, ahol a 
zenészek jobbára saját maguk örömére zenéltek.
A 
nyilvánosan is engedélyezett jazzelőadók közé tartozott Tabányi Mihály, 
aki mindig jó érzékkel válogatta meg zenészeit. Közöttük mindig volt 2-3
 jó improvizatőr. Nem csodálkozhatunk tehát, hogy amikor egy kicsit 
szabadabb lett a politikai és kultúrpolitikai légkör, akkor már 
lemezfelvételek is készülhettek. Természetesen itt soha nem a színpadi 
jazz produkcióra kell gondolnunk, hanem arra a zenére, amelyet az 
élvonalbeli amerikai jazz-zenészek is nap mint nap játszottak az 
amerikai szórakozóhelyeken, jazz klubokban. A szépen meghangszerelt 
témabemutatás után sorra szólóztak a hangszeresek, majd újra kollektív 
témabemutatás zárta a produkciót.
Tabányi Mihály 
együttesével tánczene címszó alatt 1954. december 20-án a Magyar Rádió 
6-os stúdiójában készült el a „Vidám hétvége Pesten”, majd 1956-ban már 
az „In The Mood” is lemezre kerülhetett velük. Egy újabb esztendő 
elteltével pedig megszületett a „Boogie a harmonikán” című lemez, 
amelynek rejtjelzett címe az első magyar west coast stílusú felvételt 
fedi. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy Tabányi Mihály együttese 
elsőként játszott volna west coast jazzt Magyarországon, de tény, hogy 
velük rögzítették lemezre az első magyar west coast produkciót. Tabányi 
együttesei (például Lakatos „Ablakos Dezső” - altszaxofon, Dudás Lajos -
 tenorszaxofon, Káldor Péter - vibrafon, Tihanyi Péter - zongora, Pege 
Aladár - bőgő, Kovács Gyula - dob), számos olyan jazzfelvételt 
készítettek, amelyek bármely ugyanabban az időben megjelent „Modern 
Jazz” antológiában is megállták volna helyüket. De ebben a körben 
Tabányi zenekarai - úgy tűnik - nem voltak kívánatosak. Hogy ebben 
mennyi volt a koncepció vagy a szakmai féltékenység, azt ma igen nehéz 
lenne kideríteni. A tény viszont az, hogy Magyarország akkori talán 
legnépszerűbb zenekara „nem fért bele” a sorozatba.
A 
korszak magyar jazz fejedelme a Magyar Rádió Jazz Zenekarától való 
megválás után saját kvintettet alapító Martiny Lajos volt. A Váradi 
György (tenorszaxofon), Martiny Lajos (zongora), Kovács Andor (gitár), 
Kratochwill Jenő (bőgő), Kovács Gyula (dob) összetételű együttest 
nyugodtan nevezhetjük a tizenöt esztendős periódus magyar jazz "All 
Stars" zenekarának. Martiny és együttese természetesen játszhattak 
amerikai kompozíciókat. Érdekes tény ugyanakkor, hogy Martiny nem 
favorizálta a jazz felvételeket. Míg könnyű zenészként, elsősorban 
szimfonikus könnyű zenészként ebben a periódusban katalógusnyi lemezt 
készített, addig jazz produkcióiból mindössze néhány 1957 és 1960 között
 készített felvétele maradt ránk.
Az Öt perccel éjfél 
előtt és a Jégtánc mellett a Martiny együttes készítette el 1957-ben az 
első magyar rock and roll felvételt Bill Haley világslágeréből, a Rock 
Around The Clock szerencsére lényegesen több egy jól sikerült rock and 
roll felvételnél, bár ha csak az lenne a körülményeket tekintve ez sem 
lenne kis tett. De Martiny Lajos hangszerelői tehetsége és a kiváló 
kvalitású zenészek révén olyan felvétel készült, amely jó jazzes 
hangzásával a mai napig kellemes hallgatnivaló.
Martiny
 jazz-életművének egyik csúcsa kétségkívül az 1960. október 27-én 
rögzített Perzsavásár, Ketlebey híres szalondarabjának teljesen egyedi 
ízű feldolgozása. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat akkor még 
meglehetősen új Rottenbiller utcai stúdiójában a kvintett már ismert öt 
tagja mellett 3-4 fuvolás és pikoló játékos is közreműködött. Külön ki 
kell emelnünk Kovács Gyula invenciózus dobszólóját. Váradi György 
tenorszaxofon-szólóját pedig -- úgy tűnik -- , hogy közel két évtizeddel
 előzte meg a nagy amerikai tenorosok új nemzedékének egyik 
legjelentősebb tagját, David Murray-t.
Solymossy Lulu 
és Beamter Bubi jazzes tánczenét és tánczenés jellegű jazzt játszó duója
 mai füllel az ötvenes évek egyik szenzációja. 1956-os 
felvételsorozatunk elsősorban az előbbi jellegű produkciókból nyújt egy 
csokorra valót a hallgatóknak. Lulu váratlan eltávozása után Beamter 
Bubi nagyszerű új partnerre talált Szabó József személyében, akivel a 
Duna Bárban játszottak nagy sikerrel. 1958 és 1962 közötti 
lemezfelvételeik jelentős részét Egy este a Duna bárban címmel pár 
esztendővel ezelőtt a Krém márkán újra kiadták (SLPX 17725).
Az
 50-es évek zenei hangvétele meglehetősen kedvező volt a nagyzenekari 
játéknak. Számtalan bigband alakult ma már ugyancsak képtelennek tűnő 
helyeken is. A Zománchuzalgyár (!) Big Bandjében többek között Nagy Iván
 harsonázott, Ráduly Mihály szaxofonozott. Egy zuglói kerthelyiség big 
bandjében Petrovits Emil zongorázott.
Rendkívül 
népszerű volt a Chappy zenekar. Len Huges angol trombitás és énekes 
magyar zenészekből álló zenekara a Corvin Áruház éttermében aratta 
jelentős sikereit.
A Magyar Rádió Tánczenekara 1955-től
 egyre több jazzes jellegű felvételt készített, elsősorban énekes 
szólisták és a Harsányi Ének együttes közreműködésével. Különösen 
figyelemre méltó az 1956-os moszkvai Clarinet Concert című 
lemezfelvételük, amelynek szólóját Csepek István játszotta. A még a 
40-es években feltűnt szaxofonos-énekes-zeneszerző-hangszerelő Holéczy 
Ákos 10-11 tagú bigband hangszereléseket játszó együttese ebben az 
időszakban a legnépszerűbbek közé tartozott. A Holéczy együttes 1957 és 
1961 között nagyszerű lemezfelvételeket készített a Qualiton repertoár 
részére.