Strauss_DATA_1 Strauss_DATA_5
Strauss_DATA_2 Strauss_DATA_6
Strauss_DATA_3 Strauss_DATA_7
Strauss_DATA_4
44 KHz 24 Bit
01 - An der schönen blauen Donau - Waltz
02 - Radetzky-March
03 - Kaiser-Waltz
04 - Éljen a Magyar! - Polka
05 - Annen-Polka
06 - Rosen aus dem Süden - Waltz
07 - Pizzicato-Polka
08 - Frühlingsstimmen- Waltz
09 - Tik-Tak-Polka
Szerzo:
Id. Johann Strauss and Joseph Strauss
Eloadó:
Gyori Filharmónikus Zenekar, Vezényel: Sándor János
Megjelenés éve 1977
Közismert anekdota meséli, hogy egy izben Johannes Brahms ezt irta Johann Strauss feleségének emlékkönyvébe, a Kék Duna keringi elsö hangjai mellé: ..Sajnos. nem én komponáltam!” S valóban: a látszólug, könnyű, talpalávaló táncdarabok zenéjét. ötletgazdagsdgát, humorát-liráját-báját-szellemességet bármelyik zeneszerzö megirigyelhetné. Ezek a művek sajátságosan kétarcúak. Egyrészt tökéletesen kielégitik a tánczene funkcióját, másrészt azonban olyan abszolút reinekművek, amelyek mondhatni a tánczenei formák álarcát hordják. E keringők, polkák vagy quadrille-ok mélyében ugyanazt a vildgot fedezhetjhk fel. mint Schumann zongoraciklusaiban, Schubert idillikus dalaiban. Chopin muzsikájában vagy akár Liszt szimfonikus költeményeiben. Egy Strauss-táncdarab éppúgy egy-egy hangulat, egy-egy soha meg nem tudható, rejtett "story” ábrázoldsa, mint az emlitett művek mindegyike. Csak éppen magukra vették a keringő, a polka, vagy más táncforma kötottségét. S mindezzel nem a keringők bevezető zenéire vagy kódáira utalunk, amelyekben többé-kevésbé felfedezhető a cimben adott tartalmi momentum. A keringőciklusok egyes szakaszai. a polkák triói mind más és más hangulatot árasztanak. Gondoijunk csak például a Deli rózsák-ra. Szinte végteleniil áradó lirája nem "kônnyűzenei” álruhába öltözött párja-e Schumann Novellette-jeinek vagy akár Trisztán szerelmi hevületének? S mindehhez vegyük hozzá Strauss zseniális formaérzékét (a keringőciktus, Weber nagy ötlete az ő kezében nyeri el végleges formáját), áradó melodikus invencióját (akad-e két azonos jellegű melódia egy Strauss-valcerben?) és bravúros hangszerelő müvészetében (elég, ha csak a Pizzicato polkára utalunk, amely például a Ravel-vonósnégyes Scherzo-tételének modelije) - és etőttünk áII a romantikus korszak egyik zseniális komponistája, aki tulajdonképpen semmiben sem maradt el kortársaitól, a nagy romantikus zeneszerzőktöl. Teijesen jogosnak érezhetjiük Richard Wagner lelkes szavait: "Klasszikusaink sora Bachtól Johann Straussig terjed!”. S ha - mint Wagner is - a ,,klasszikus” fogalmat nem kormegjelölésre, hanem értékmérésre használjuk. Strauss valôban a nagy klasszikusok egyike. Strauss muzsikáját a régi, .,kedélyes, békebeli” Bécs, az utolsó napsugarakban tündöklő császárváros légköre ihlette. Az a Bécs, az a világ mar régen a múlté, de tovább él Strauss műveiben. S hogy erre a hangulat-megörzésre, erre a felidézőképességre egy zeneszerzői eletmű alkaln’as, hogy erre a szerepre egy évszdzad múltán is teijes sikerrel vállatkozhat - ez a tény önmagában is biztositja Johann Strauss számára a halhatatlanságot.
SANDOR JANOS (1933). Pátyája kezdetén ütőhangszer-művész volt, a Rádiózenekar első timpanistája. Közben elvégezte a karmesterképzőt (Somogyi László, maid Kórodi András voltak tanárai), s hallgatoja volt a sienai Accademia Chigiana mesteriskolájának is. 1961 - 1963 között a hires Pécsi Balett karmestere és zenei vezetője. 1968 óta a Győri Filharmonikus Zenekar vezetőkarnagya, zenekarával és önállóan is több izben szerepelt Európa zenei központjaiban.
Várnai Peter
SANDOR JANOS (1933). Pátyája kezdetén ütőhangszer-művész volt, a Rádiózenekar első timpanistája. Közben elvégezte a karmesterképzőt (Somogyi László, maid Kórodi András voltak tanárai), s hallgatoja volt a sienai Accademia Chigiana mesteriskolájának is. 1961 - 1963 között a hires Pécsi Balett karmestere és zenei vezetője. 1968 óta a Győri Filharmonikus Zenekar vezetőkarnagya, zenekarával és önállóan is több izben szerepelt Európa zenei központjaiban.
Várnai Peter
Hello dear Music Lover,
VálaszTörlésThank you for all the efforts that you have taken to share your love music with us during 2017 - it is particulary appreciated.
It takes a lot of effort to organise a blog and I am very much aware that for all your energies very few people express their thanks for what you do. Most unrewarding.
Do hope that you are enjoying the end of 2017 festivities and that we can look forward to more correspondence from you in 2018.
All the very best and good health in 2018.
Thank you and cheers,
Douglas (UK)